søndag 6. juli 2008

Varden 28.06.08



Miiiin ball!



Søker med "storebror". Jeg elsker fargekombinasjonen nå når Flippa fremdeles er "svart" ;)



"Hmm... erre noe her?"



Fuglen.... irriterende, fuglen



"Fuglen, jeg ser FUUUUUGLEN!"




Heisann!



Må jo øve på innkalling fra andre enn matmor også ;)



Flip står og skuer utover



Akkurat her ser Flip mer ut som en katt ja...



Flip og Lexi (barnevakten)



Her ble det noe merkelig noe med fargene, men jeg elsker den grønnfargen i gresstusten.



Soff og Skip i lek



Hm, ja... ikke mye høydeforskjell å se her nei.



"Jeg lusker litt rundt"



Løpe med ball kan hun også ;)



Dette er en velkjent "galskap" her hjemmeifra. Men at hun skulle være like gal med en "fremmed" hund, det trodde jeg vel ikke helt på... liksom... NOT *ler*


Hvordan er det så med to hunder i hus? Det er en glede faktisk. Ja, litt mer "logistikk" kan det bli. Frøkna får ikke lov til å forsere trappen i huset på egenhånd og må dermed bæres. Noe som kan være heftige saker hvis man bærer henne i den ene armen og har med godbiter til søk i hagen, i den andre. Men, alt går. Faktisk er hun så vandt til å bæres ned og opp nå, at hun ikke tar initiativ til å gå trappen selv i det hele tatt. Hun bare titter på oss og venter på at vi skal ta tak for å løfte henne opp *ler*. Ellers er de to ullballene ytterst flinke til å underholde hverandre slik at sofaen lett kan inntas for yours truly.

"Ulemper" med ny hund: Vel, siden Flip bjeffer under lek så har også Sofus tatt opp denne "sporten". Noe som irriterer meg grønn, men har ikke klart å få bukt med det enda. Det er jo uansett snakk om under lek, dvs, når Flip har funnet noe mer interessant enn Soff og han vil at hun skal leke med nettopp ham i stedenfor. Kjærlighetsbjeffing får jeg vel kalle det  (lek med MEG!). Dette skjer innendørs i all hovedsak. Utendørs i hagen får de IKKE lov til å leke. Da har de begge på bånd, og da er det fort gjort med all den rullingen de holder på med, at en av dem setter fast en labb.

På Varden er det under relativ godt oppsyn og i korte intervaller at de får lov til å være løse sammen. Det er jo et luksusproblem, men siden Soffen dundrer mot henne i hundrede og nitti, så ser jeg helst at de roer seg litt (eller at Flip blir litt større) før de får lov til å leke fullstendig fritt). Til tross for at Flip har selv skjønt at Soffen blir litt voldsom utendørs, så byr hun opp til lek (for så å gjemme seg under den nærmeste bilen) - og det hele blir jo litt unødvendig negativt for Soffen (jeg hanker jo tak i ham og putter ham i bilen. Forsøker å ikke bli sur i stemmen underveis).

Men nå har det jo seg slik at jeg generelt jobber litt med Sofus sin oppførsel utendørs. Sist vi møtte Rune på Varden hadde Sofus en generelt BØLLETE oppførsel overfor Skip (type dundre mot Skip for å så vidt hoppe over ham, snu og duuuuundre tilbake, hoppe over osv osv). Ja, det er lek- men en rimelig irriterende form for lek og jeg synes ikke noe om den. Man kan mene hva jeg vil om Skip sin bøllete oppførsel til tider, men det betyr ikke at Soff får lov til å dure på sin måte. Så da hankes han jo inn. Dette må jo før eller siden gi frukter- og jeg ser frem til at gutten lander litt på dette området også *ler*

Hustrening ja... det er vel et punkt for seg selv. I forhold til hva jeg var vant til med Sofus, så er dette ikke en dans på roser, mer en dans på avispapir egentlig. Der Sofus kun bæsjet inne en gang og var mer eller mindre ren i 5 mnd. alderen, så har det gått litt skeis med Flippa. Men, nå er hennes utgangspunkt noe helt annet enn hva Sofus sitt var. Flip har hatt urinveisinfeksjon, og denne vendte tilbake etter en kur. Nå ble hun satt på en ny, lengre kur og det var spor til tilbakevendelse etter denne kuren ble avsluttet også. Men, jeg kjørte i henne tranebær og c-vitaminer, så det stoppet litt opp igjen. Uansett så skal hun til vet idag for å kontrolleres, så får vi se hva (den lille) urinen hennes avslører ;). Dette er jo litt py egentlig, "hold hunden tørr"- jada, vi bor liksom i Bergen. Hun må jo ut selv om det regner, så dette får jeg bare avfinne meg med og trøste meg selv med at det uansett går over. Hun vil bli husrein før eller senere.

"Lydighet" - Valp nr. 2 kontra valp nr. 1:

HER er det store forskjeller ute og går! Der Flip har kommet skjevt ut med hustrening, så tar hun igjen så det monner når det gjelder fokus og kontakt og ikke minst "MAMMAN MIIIIIIIN". Må ærlig talt innrømme at det smører min selvtillit, selv om jeg er smertelig klar over at dette er rasebetinget og ikke skyldes min dyktighet *ler* MEN, vi kan jo alltids late som *skoggler*.

Det vi i hovedsak øver på er innkalling og atter innkalling (fra lek med Sofus (som er vrient fordi han "ødelegger" ved å gå imellom), lek med Lillepus (katten- jeg MÅ få lagt ut en video av de når de leker), til generell innkalling fra andre mennesker og andre hunder. Det jobbes med alt sammen, men hun er fryktelig flink (tatt utgangspunkt i Soffen sin manglende evne på dette området). Utover dette er det den berømmelige "stå'en" og da helst med halen ned.. ehem.. tja, den får vi perfeksjonere etterhvert.. Halen står nemlig fint over ryggen hennes til tider og er jo helt feil... Men ja.. jeg får vel skremme henne eller noe *skoggler*.

Utover dette så vokser hun seg til, og hennes tilstedeværelse kan kanskje også være grunnen til at Sofus fungerer ekstremt bra i trening for tiden. Men jeg vet enda ikke. Jeg elsker iaf den innsatsen han har hatt på de siste treningene (til tross for at Didra forsøkte å spise ham forrige trening *ler igjen*)

Da tror jeg at jeg må avslutte for denne gang. Håper at de av dere som holdt pusten har fått noe å se og lese på som kan mildne deres blå lepper. Hvis ikke, så ber jeg så ydmykt om unnskydning *knis*.

1 kommentar:

Mitt hvite hus sa...

Hei Vala:=)

Takk for hilsen!
Ja jeg hadde en strålende uke i Hemsedal. En flott gjeng:=) Tror aldri jeg har ledd så mye i løpet av en uke jeg:=) Ja jeg vurderer sterkt å melde meg inn i klubben:=)

Klem Kerstin