søndag 1. april 2007

Sol ute, sol inne...

Deilig med enda en dag med sol. Littegrann mer varmt i solen idag enn tidligere, men onde rykter vil ha det til at det blir med det... sukk.. Håper at "onde rykter" tar feil! Jeg vil ha en påske med masse sol... må bare kjøpe solbriller, så jeg slipper den jævlige påfølgende hodepinen *ler*

Startet dagen med å pakke med meg skolesaker og ta Sofus med ut i hagen! Det er jo et prosjekt i seg selv. Gutten har bare ikke ro i ræven! Men, lastet opp med go'biter i tilfelle noe eksemplarisk oppførsel (as if, hohohoooo...) og ny tålmodighet (etter en natts søvn), så er ingenting umulig!

Altså, at han skal oppføre seg skikkelig i hagen er ikke cluet. Cluet er at hagen tar seg så uendelig mye mer pen ut UTEN alle de gravehullene.. For ikke å snakke om at det blir endel mer trygt å forsere hagen på nattestid (sender gode tanker til anklene mine..) når det da er plen over alt.. hehe..

Har gitt opp fjorårets "HEY, FAEN se til å slutt "... eller hva nå det var.. kanskje jeg bare forsøkte meg med "nei".. Men vi vet alle at det ordet aner han ikke betydningen av :P

Nå er det konsekvent UT på plenen, hanke tak i pelsens sele og "dra" ham med meg til der jeg sitter. Der får han legge seg pent ned. Ingen oppmerksomhet i børjan (med mindre han prøver å snike seg vekk), men etter en stund så går det hele ut på kos og go'biter og litt trening i kontakt. Jeg kan ikke gjøre det umiddelbart etter "innhankingen", for dette er også hunden som koblet sammen med at hvis en går på bordet, får et nei og så går en ned, så vanker det go'biter... Med andre ord, han har lett for å koble sammen negativ oppførsel med go'biter fordi jeg har vært altfor dum oppigjennom "årene" hans ;) Min feil mao, men jeg jobber med det. Det MÅ være en liten "gullfiskbolle" pause, slik at han ikke kobler den neg. adferden til å være noe positivt.
Og, alt i alt, så håper jeg seff at mer kustus på uvesenet (som jeg forøvrig elsker nord og ned) skal bringe glede på andre steder enn bare i hagen ;)

Ellers, har vi nettopp kommet inn døren fra en deilig tur i Nordnæsdalen med Monica, Merete og Birk! Pelsene går sinnsykt bra sammen, så det i seg selv er jo fantastisk. Men det irriterende var at til tross for tidspunktet, så møtte vi, på nedstigningen, familier på utflukt! I utgangspunktet er ikke det noe aber, men jeg (som den hensynsfulle frøken jeg er) ble rimelig stresset over tanken på at Sofus enten skulle løpe ned et barn (gutten har som sagt ingen hemninger med fart....), eller denne pappa'en med babybarnet i meis på ryggen. Hverken min samvittighet eller økonomi så frem til en slik hendelse. Så det var ingen vei utenom enn å ta pelsen i bånd, til vi hadde kommet foran familien. Og det i seg selv, er ingen lett sak når vi altså var på NEDSTIGNINGEN.....
Hvordan skal jeg si dette.. er det noen som vet hvordan det er å ha en jævlig sterk trekkmaskin foran seg mens man klatrer nedover et "fjell"? Vel, det er ikke en udelt positiv opplevelse iaf. Men igjen, vi fikk øvd masse på "Vent", "bli", "FAEN", og "fliiiiiiink gutt" *gliser*. Og alle kom seg helskinnet ned. Dvs, skulle noe ha skjedd med denne familien, så er det iaf ikke vår feil. De var i live da vi forserte dem ;)

Monica bemerket også at Sofus hadde et annet fokus på meg idag. Først spurte hun pent om gutten var utsultet, siden han hadde mer fokus (se, hva jeg har å stri med, *ler*). Men det er jo ikke det. Han har ikke blitt sultet, som han pleier å bli før en trening akkurat. Han har fått mat som til vanlig ;) Så jeg velger å tro, at noe av min standhaftighet både med kontakt treningen igår på Nordhordland og den generelle klikkingen min for tiden har definitivt sin del av æren. Eller så er gutten syk, og har ikke så mye ressurser til å være selvstendig stabeist *ler*

Uansett, vel hjemme! Og jeg må få sendt inn oppgaven til imorgen. Etter det, så lurte jeg på om jeg skulle finne frem "klikkertrening for din hund" igjen. Lenge siden jeg leste den sist, helt fra når Sofus bare var et halvt år tror jeg.. Dessuten, burde jeg vel sende en (litt for sen) bursdagsmail til oppdretteren og fortelle hva som har skjedd siden sist.. Vel, mye å gjøre..
Rydde MÅ jeg også begynne på. Jeg finner ikke joggskoene mine jeg.. Til tross for at jeg vet sjansen er liten for at noen har fattet interesse for gjørmete, stinkende sko så er jeg nå tilbøyelig til å tro at de må ha blitt stjålet. De kan jo absolutt IKKE ha forsvunnet i rotet mitt *host*. Uansett, rydding må skje. Har lovet Aurora å gjøre det litt mer koselig til hun kommer hjem fra speideren på onsdag.. *gleder meg*

Vel, må gjøre noe fornuftig. Og skal forsøke å ikke sutre så mye i iaf noen dager til ;P

12 kommentarer:

Anonym sa...

Ny design og farge ja, ikke utrykk for humøret vel..
Skulle vært morsomt og vært med på den turen:)

torejorgen sa...

liker det mørkt jeg...
men, turbo tore.??? det er første gangen noen kaller meg turbo, om jeg er turbo er dovendyret en Formel 1 bil.!

Anonym sa...

Tenk deg hvor mye gressklipping du blir spart for med huller i plenen da. Plen er oppskrytt altså. ;-)

Vala sa...

Rune
Hehe, vel-hvis jeg kan overføre den svarte fargen til dagens gode humør, så ja. Hvis ikke, så nei ;)

Neida, følte bare for en ny layout. Og jeg er alldeles svak for mørke farger hvor kontrastene kommer bedre frem ;)

Trollet!!
Hehe, når jeg først måtte legge inn linkene mine på nytt, så fikk jeg lyst til å ha noe annet enn henvisningen til "troll" ;) Men kanskje du får noe å leve opp til?

Mikkel

Du er inne på noe der gitt! Men altså, hadde jeg kunnet stolt på at Sofus gjorde dette med slik systematikk at det ble plant-så ville det vært en god ide. Det er nå dessverre ikke tilfellet...
Dermed tror jeg at jeg fortsetter med min første plan, nemlig å dressere utysket *ler*

Sissel sa...

Haha, huller i plena! Vel, Vala, full og gal som du tidvis er (forhåpentligvis skal bli) etter noen liter vin med oss - så kan jeg love deg at du der og da blir verdensmester i grøftehopp! ;)

Sissel sa...

Nei og nei og atter nisse nei. Nå spammer jeg bloggen din. Men kom på at det må jo være hysterisk morsomt å hoppe fra hull til hull!! *flire*

*sissel høy på kaffe og sukker tusler bort fra pc'n*

Anonym sa...

Er eg det *onde rykte*? Siden eg var så elskverdig å informere deg om værvarslet.. som vi ser slo helt riktig an!
Men regn passer ypperlig til min uvelkomne feber og hese hals. Men eg må jo bli frisk igjen, har nokre påskeegginnkjøp som eg ikkje har fått gjort enda. For ikkje å snakke om at eg har tapt x-antall penger fordi eg ikkje kunne jobbe i dag. Møkkabaskelusker! Koffor er det alltid meg som blir sjuk? Det var dagens syting!
No skal eg kommentere oppgåvene, slik at eg ikkje gløymer det. Utrulig ka 1 veke kan gjere med hukommelsen!
Happy easter!

Vala sa...

Sissel

Seriøst damen, må jeg sette en nedre aldersgrense på denne siden for å forhindre at alle de uskyldige barna som leser siden skal slippe disse hentydningene dine? hihi... måtte bare!

Line

Ja, vennen.. det var deg. Men la du merke til at jeg IKKE navnga deg? hihi... premie til meg kreves ;)


Påskeinnkjøp ja.. Hmm, jeg ble observert av styreformannen idag jeg.. mens jeg kjøpte truser... Ikke det at jeg er så veldig sjenert av meg. Men det er noe med at de du jobber med ikke nødvendigvis behøver å se trusene dine ;)

GOd bedring!

Sissel sa...

Jeg snakkert faktisk om de grøftelignende hullene i plena di. FOr jeg jakter faktisk duer i fylla og klatrer på statuer, ergo ville noe sånt vært kongebra! ;)

Vala sa...

hehe... vel, det er vel bare meg som tenker koffert når sånne ting blir sagt!
Faen heller.. jeg må finne meg en bra mann!

Sissel sa...

Haha, du er så lettlurt! selvfølgelig var det koffert! ;)

Men en bra mann, ja. Jeg vil også ha en!! Vi kan konspirere sammen med Måder'n hvordan vi skal klare det. ;)

Vala sa...

Hm, hjelper det å konspirere med Mådern om det? Vi kan jo ikke akkurat mekke oss en mann heller! Dessverre... Men altså, det kommer når det kommer. Dvs, HAN kommer når han kommer.. satan.. alt høres jo koffert ut for tiden :S