fredag 21. mars 2008

Påske?

Hva er det egentlig med alle disse feriene? Jeg synes det er deilig (som enhver annen) med noen pauser innimellom øktene, men seriøst.. påsken er jo mer eller mindre et mas om å ha godis på bordet, gule lys, noen lodne tullinger hengene i en sno eller stående på en flate. Videre er det et avsindig mas om å huske å handle inn nok mat, drikke, SNOP (*stønn*), sigaretter (ja.. man har da en vane å "mate") og hm, nevnte jeg snop?

Påsketiden

Hvorfor har snop fått et så stort inntog i den norske påsketradisjon? Hvorfor høyfjellet med skigåing egentlig? Iflg Wikipedia, så er uken etter palmesøndagen, den "stille uken" hvor skjærtorsdag og langfredag faller inn, hvor en markerer Kristi lidelse... og hvor passer snop inn i dette bildet? Skigåing kan jeg plassere (det er jo en lidelse til tider), men snop?

Så har en påskeharen og påskeegget... eh.. jeg skjønner ikke helt dette jeg.

Sånn som hvermannsen feirer påsken for tiden, hadde det vel egentlig vært best om vi bare spolte rett frem til 1. påskedag, da en feirer Kristi oppstandelse. HER kan snop passe inn, og lammelår OG drikke.. Men før det, nei- jeg ser det ikke helt. Dessuten, nå er det liksom feiring hele påsken. Og hvis det virkelig var en liten Kristi sak som døde engang, så ville h*n vel ikke akkurat satt pris på at hans/hennes lidelse ble feiret så sinnsykt?

Ikke at jeg bryr meg, men jeg forstår det virkelig ikke.

Gleder meg til sommerferien jeg.. da er det ikke snakk om å feire noe annet enn sin egen mulighet til ferie- og DEN er jeg med på (såfremt en har penger- hvis ikke, må en bare jobbe mer...). Og har jeg nevnt det? Hemsedal igjen selvfølgelig. Gleder meg til en ferie uten dypere betydning enn masse latter, venner, kurs og kos!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ikkje at eg forstår meg på det heller. Eg forstår meg eigentleg dårleg på alle ferier... men det er meg. Har alltid noko å gjere.

Eg har derimot prøvd å slappe av denne påska, og det er interessant å sjå på arbeid som tårner seg opp før foredrag og artikkelfristar :-D

Vala sa...

Slappe av ja.. Det var min tanke også. Ble noe av det, men mot slutten (som de siste dagene) så har det jammen meg gått i ett :S