torsdag 30. august 2007

Allmennpreventivt?

Narkoman domfelt for 23 gang... og dommeren mener at det er mer allmennpreventivt å idømme fengselsstraff enn å vektlegge hva ofrene mener.

Men allmennpreventive hensyn - MÅ det bety fengselsstraff? Eller kunne det kanskje vært allmennpreventivt for denne mannen, i akkurat denne situasjonen, at han fikk hjelp når han først møtte på forståelse fra ofrene sine?

Når man møter i retten og bli idømt straff for 23. gang, så sier det seg selv at fengselsstraff ikke er allmennpreventivt for dette individet. Da kunne en jo ha grepet den sjansen som bød seg, istedenfor å følge det "normerte" oppsettet slavisk, min mening..

7 kommentarer:

Anonym sa...

Aaah... vår vakre rettsstat i praksis.

Er det rart eg skugger banen når sirenane hyler og politiet kjem?

Nokre av desse domarane er jo heilt gærne.

Vala sa...

Om noen av dem er gale det vet jeg lite om. Men at det virker som om noen har sett seg blind på at betydningen av allmennpreventivt = fengsel, det virker det jo unektelig som om de har...

Anonym sa...

Har dei alternativ? Nei, nei... dei er gærne tullebukker veit du ;-)

Vala sa...

Ja, det er tydeligvis dette som bør bli min misjon skjønner jeg!

Det er alltid alternativer!!!

*slår hardt i bordet*

Sissel sa...

Sært, E og jeg snakket faktisk om dette for noen dager siden. Tror ikke jeg skal skrive en avhandling med mitt syn her i bloggen din, jeg regner med du vet på hvilken side jeg står. :)

Vala sa...

Joooo VIL ha avhandling, VIL!!

Hehe.. ja, jeg tror nok at jeg klarer å plassere deg i dette bildet, det håper jeg iaf ;)

Skal forresten hilse fra Soff som løper rundt og dreper en krokkis akkurat nå. "Syke" pelsen?

Anonym sa...

Kva alternativ ser du for stakkarar som meg då, Vala?

Og Sissel, få avhandling. Dette vil vi høyre.

Så kan eg gje ein avhandling om kor fortreffeleg det er med arbeidsleirer etterpå. Arbeit macht Frei!