tirsdag 21. august 2007

Kan fugler spille døde?

Kan de det? Det startet så behagelig igår rundt middagen med tøtto og Ingunn. R satt i hagen og snakket i telefonen. Nå skal en jo ikke lytte til andres samtaler, men når vedkommende begynner å skrike og kommer med korte utstøtte ord innimellom hylene medfører dette at mine ører spisses helt automatisk.
"Katt" "skjære"... først stakk jeg hodet ut av vinduet for å se hva i alle dager som skjedde. Og plutselig satt R helt i ro og snakket om besøksrom på pleiesenter eller noe. Jeg skjønte ingenting (dette er jo vanligvis heller ikke noe som fascinerer R liksom :S) og satte meg ved bordet igjen, bare for å spisse ørene på nytt. "DØD" "katt" "skjære" "INNE".

Faen heller, jeg fant ut at nå måtte det være noe som skjedde nede, så jeg løp ned i 1. og smatt inn stuedøren. Der fant jeg en skjære. Den lå ikke "pent" på gulvet nei. Den "sto" med fullt utspredte vinger "inn" i vinduet, mens Kaisa var opptatt med å forsøke å få has på den der hun sto i samme vinduspost som den. Ja, for skjæren var definitivt i live!

Til tross for en uoppdragen hund i huset, så reagerte Kaisa sporenstraks på min "NED" og jeg fikk kontroll over det hele. Skjæren holdt seg heldigvis i vinduet, men var selvsagt rimelig hysterisk. Jeg fikk åpnet vinduet og den fløy ut. Man skulle tro at Kaisa ville ha hoppet etter, men hun holdt seg litt på avstand mens jeg fikk lukket igjen. Så måtte jeg jo rose villdyret, mitt overvektige villdyr- vel og merke ;) Hun gjør jo jobben sin, til tross for at hun er på slankekur... kanskje nettopp derfor :P

R. kom løpende inn med håret til alle kanter og helt hysterisk på jakt etter denne katten og skjæren. Jeg fikk ut av henne at skjæren hadde virket helt død mens Kaisa spankulerte rundt på plenen med tennene godt plassert i nakken og resten av kroppen dens trekkende etter. Først hadde hun grøsset da hun så "heltinnen" komme spankulerende, men hun hadde ikke reagert før faren for å få skjæregugge utover hele gulvet, ble en påtrengende mulighet!

Vel, nå slapp hun jo det, men det var nok av gugge å ta seg av uansett.. fugledrit og annen materie i vinduene (andre vinduer faktisk- så det har gått for seg før jeg kom meg ned), men noe blod kunne jeg ikke se noen steder.

Etter en rask rekognisering kunne jeg fastslå at skjæren ikke bare hadde fløyet ut av vinduet, men også hadde kommet seg veeeeeeel langt vekk. Så den har nok klart seg bra! Kaisa la seg fornøyd ned og slikket seg med en andaktig mine, så frøkna var nok veldig fornøyd med seg selv og sin fangst. Dette til tross for at fuglen slapp unna. Skjer ikke så mye i Skogen hver dag for kattene akkurat ;)

Men så er det dette da, Kaisa spankulerte visstnok rundt leeeenge før hun hoppet inn stuevinduet til R. Og er det mulig å tillegge en skjære nok vett til å "spille død"?

Er ikke min katt en skikkelig skjærefanger, men bare en som har plukket opp en fortumlet stakkars etter at den fløy inn i et vindu kanskje?

Det eneste jeg vet med sikkerhet er at Kaisa har fått styrket egoet sitt. Og jeg er en smule usikker på hvor artig det er å tenke på at hun nok forsøker å ta tak i en annen skjære, ved en annen anledning.... de er jo ikke helt snille mot katter vel og merke..

Vel vel.. to die or not to die, THAT is the question!!!



Bildet tegnet av Wilhelm von Wright (1810 - 1887)
Hentet fra Wikipedia

5 kommentarer:

Sissel sa...

Fugler kan spille død ja, ingen tvil om det. Men hvilken type fugler som gjør det er jeg ikke sikker på. Sprøtt i allefall. Skikkelig action du har hatt. *ler*

Vala sa...

Vel, nå har det jo vært stille i Skogen lenge, så litt action var vel å forvente!

Jeg har fått høre via msn at duer og høns kan legge seg døde hvis det kommer rovfugler iaf. Hvis dette er virkelig tilfellet for skjæren også, så må jeg jo si at jeg beundrer tøffheten dens! Den må jo ha syntes at det hele var fryktelig skummelt mens Kaisa tok seiersparaden sin...

Sissel sa...

Ja, der sier du noe. Det er jo ganske annerledes å spille død når man er fanget, i motsetning til å bare ligge på bakken. Hmm. Kul greie det der. :)

Vala sa...

Ja, ikke sant! Beundringsverdig!

Vel, nå har jeg fått romkamerat igjen. Frøken Ingunn har fått uventet invasjon i huset sitt. Så vi sitter her og fniser, helt klare tendenser på muggskader.. Ny terminologi: muggskada. Ex: Foreleseren er muggskada.

Anonym sa...

Norske skjærer er vel ikkje så ulike norske papegøyer? Og vi veit jo korleis dei vert når dei sakner norske fjorder?