mandag 1. oktober 2007

Forskningen har talt!

Det er i den senere tid blitt debattert hvorvidt det er sunt å ha en viss standard og system når det kommer til vasking. Ja, altså, hvor ofte en støvsuger for så å svinge vaskekosten etterpå. Eller vasking av andre flater, det være seg benker, bord, komfyrer, kjøleskap, vinduskarmer osv osv...

Denne part har heftig debattert med at det av tidligere forskning er blitt bevist at mennesker som lever opp i miljø som er helt blottet for basselusker vil (før eller senere) utvikle en eller annen form for allergi/astma.
Motparten har hevdet at det å vokse opp i det motsatte miljø, proppfull av basselusker vil fremprovosere det samme resultat.

Vel, nå har verken den ene eller den andre siden snakket noe om hva som evt. har dødelig utfall, men dette kan nå endelig bli avslørt!!!

*Virvel x 5*

Det viser seg at det vidunderlige (latmanns-)middelet "W5, Multi Purpose De-Greaser" sist lørdag (i halvmørke), på vinduskarmen og posten (noen så plutselig en viss form for gulfarge, som bare MÅTTE fjernes), har forårsaket et tragisk varsel om endelikt av vinduspostens beboere!

At middelet hadde en vidunderlig, kjapp funksjon var allerede fastslått, men at det fungerer som gift for postens beboere kom som et sjokk på undertegnete for fem minutter siden.

Her skulle undertegnede bare lene seg ut av vinduet for å skrike til den jævelen Kaisa som insisterer på å løpe ut av huset hvert femte minutt, for så å sette seg rett utenfor kjøkkenvinduet og SKRIKE som om det gjaldt livet, for å komme inn igjen.
Så ja, der var undertegnede.. hengende ut vinduet (sikkert vakkert for dem som fikk gleden av å se på dette), kjeftende for så plutselig å bli helt stille da øynene fanget bevegelsen av noe som sakte, glidende falt ned og landet på bakken...

"Hmmm", tenkte undertegnede (kjeftesmellen var stengt igjen, tankemodus må vite :P), "dette var da merkelig..." Og ble plutselig vàr at noe igjen seilte nedover med vinden....

Det er plantene til undertegnede, de mister bladene sine....
De, engang, vakre sjelfulle grønne bladene er nå blitt mørkebrune, uthevet med prikker (tenk: elveblest), og de faller av bare en blåser mildt på dem.

Skrekk og kamel! "Hva inne i helvete er dette for noe", tenkte undertegnede....

Etter å ha følt på bladene, og sett den klare konturen på det underste bladet, hvor det øverste har skygget for de drepende dråpene og etterlatt det klare grønne sporet av "skyggebladet", gikk det opp et lys!

Vidundermiddelet dreper liv!!! Ikke bare basselusker og sånne andre (u)velkomne ting, men faktisk også plantene som bor i vinduet!

Dette slår undertegnede som noe av det mest merkelige. Hadde plantene i det minste mistet livsgnisten i tillegg, så kunne det hele forstås. Men det er som om bladene blir hugget av og bare faller fra stilken, til tross for tydelige tegn på livskraft!

Skumle saker, dette vidundermiddelet...

Plantene er nå i hurten og sturten sendt avgårde til livsbejaende behandling i badekaret hvor de har blitt dusjet og snakket med. Forlatende blader har blitt fjernet raskt for å ikke drepe livsmotet til de resterende (få) blader som fremdeles henger igjen med alt de makter og kan!

Det merkelige er at giften kun har satt mest spor igjen på "kinatreet" til undertegnede, det som var det mest kraftfulle av dem alle! De andre har bare litt prikker histen og pisten, men ser ut til å kunne komme seg på bena igjen etter litt oppmerksomhet.

Vel, fortsettelse på dette dramaet følger gjerne, hvis undertegnede ikke blir liggende i dyp og bunnløs sorg over et nedslående resultat.

Men når alt dette er sagt, så slutter undertegnede IKKE å bruke vidundermiddelet. Til det er det ALTFOR vidunderlig kjapt! Man trenger ikke å vente engang før det har tatt tak i det som skal vekk og *spist* det opp ;)

Dessuten, hvor ofte er det nå egentlig at undertegnede tar i bruk sånne rengjøringsdingsebomser dah ;)

Men neste gang, så må nok undertegnede flytte slike levende ting vekk.


Note To Self : ikke sprut over hodet på tøtto eller dyrene.

16 kommentarer:

Sissel sa...

*krølle seg sammen på gulvet, sparke med beina, hiskte etter luft og le seg i hjel*

Men på den andre siden Vala, det er spesielt trist at sånt skjer når du en gang i halvåret finner ut at du skal ta i et vaskemiddel..

*krølle, hikste, harke og leeeee mer*

Vala sa...

Ja, ikke sant! Hvilken demotiverende kraft er det som har tatt bolig i mitt nærvær? Hvor ble det av denne glade stemmen som sa "Supert Vala, FLOTT!" og virkelig lyyyyyste med guddomelig lys over resultatet? Nå er det derimot bare en "ikke-tilstede-stemme" som egentlig ikke sier noenting, bare etterlater meg med ting som IKKE har likt vaskingen... Hvor blir det av den motiverende kraften i det, om jeg tør spørre???

Ja, ja.. alt er vel glemt til neste vaskeomgang *ler*

Anonym sa...

Vala... du er ei morderske!

KULT!

Eg har nokre flygeblad for ein klubb du bør melde deg inn i ;-)

Vala sa...

Oi, her går vi plutselig på sekunder om hverandre Kristian.

Morderske, hvem jeg??!! Nei, har du faen meg hørt på tull da mann! Jeg gjorde jo ingenting, det var jo vidundermiddelet som drepte, ikke meg..... HØRER DU MEG?

*knis*

Unknown sa...

Dette er bare en helt vanlig nikotinforgiftning...

Unknown sa...

Dette er bare en helt vanlig nikotinforgiftning...

Sissel sa...

Altså, tanken bak var jo god. Bak vaskingen mener jeg. Men det kan jo hende at dette er et tegn om at du heretter burde bruke ting som vanlige folk bruker når de vasker. Grønnsåpe, for eksempel, er jo ikke noe dumt valg. ;p

Såeh, kanskje den er mer belærende enn du tror. :D Motiverende, mao: ;p

Vala sa...

Ingunn dah.. hadde det vært nikotinforgiftining, så ville jo plantene dødd mens du bodde her. Ikke flere dager etter at du forsvant ;)

Sissel, seriøst.. hvem har tid til grønnsåpe :P

Sissel sa...

Egentlig synes jeg at Ingunn kanskje har et poeng. Vi vet jo alle at du nok har sittet pal med pensum i helga. Og mest sannsynlig på kjøkkenet.. ;p

Grønnsåpe tar jo ikke lang tid. Skru av korka og si hallo til furuskogen. ;) Jeg skal komme og ta et kurs med deg, jeg.

Anonym sa...

Det var eit kompliment, Vala - ta det til deg. Det er ein viktig og god eigenskap å tynne ut befolkinga - sjølv om du kanskje byrjer i det små.

Jobb deg oppover og vinn poeng! HURRA!

Anonym sa...

Har du prøvd å VATNE plantane dine REGELMESSIG? Sånn ca 2 ganger i uken *host*. Dersom plantene berre får en dusj rengjøringsmiddel innimellom, så skjønner eg godt at dei mister livsmotet!
Og dersom man skal snakke om planteopplevelser, så hadde duftranken min surra sine lange tynne greiner rundt vinduslåsen, her en dag. Er det et tegn på at den ikkje vil flytte fra vinduet?

Vala sa...

Men snille folkens da! Nei, det er ikke tale om nikotinforgiftning! Det må i såfall være abstinenser, fordi det er myyyye mindre røyk i luften når det bare er meg (pek i siden til Ingunn, hihi).
Dessuten, LINE, jeg vanner plantene mine akkurat når jeg mener at de skal ha vann. Og vet du, de ELSKER det *ler*. Det er bare såpe som dreper dem, det er som jeg sier, skummelt å vaske ;)

Kristian: tja, hva får jeg for alle poengene da?

Anonym sa...

Eg har ført deg opp på tavla, Vala. Så berre send meg rapportar på kven og kva du drep, og kva metoder du nytter så fører eg opp poenga dine etterkvart.

Eg er autorisert drapspoeng utdeler ;-)

Vala sa...

"Ført meg opp på tavlen"? Dette minner meg om en eller annen episode av CSI, hvilken aner jeg ikke... Men sært er det *ler*

Sissel sa...

Line: Duftranke???!!??

Vala sa...

Sissel... duh, det er jo ranker som dufter godt!! Det vet jo til og med jeg!!!

Men atte Line, kan være at de surrer seg rundt låsen fordi de ikke vil du skal lukke opp vinduet? Kanskje de er redd for å falle ut? Langt ned kanskje?