onsdag 17. september 2008

Hadde jeg et liv eller er det kanskje andres liv?

Irritasjonen jeg følte igår over tingenes tilstand på skolefronten har nå eskalert i full blomst over HELE aspektet ved en hverdag.

Jeg sitter med en hjemmeeksamen jeg virkelig ikke har noen trang til å skrive på, siden jeg ikke kjenner til pensum. Etter det, er det vekk igjen med bøkene i sivilprosess (som jeg ikke har lest på) for å foreta et dypdykk ned i erstatningsrettens kjeller. Den eksamenen jeg da forbereder er 9. oktober.. Den av dere som føler seg truffet av dette innlegget, VENNLIGST ikke ring for å fortelle meg hva som skjer i ditt liv - for at jeg skal måtte ta stilling til det på en mest diplomatisk måte, når jeg faktisk helst ønsker å fremme min egen sak.

Jeg sitter ikke på alle svarene, jeg bare innehar en "normal, forstandig persons" innblikk i hva man gjør, hvis man ønsker å gjøre livet sitt lykkelig. Når man derimot ønsker å gjøre hva man tror andre synes er best, ja - så er det grenser for hvilke mirakler jeg kan utrette.

Når det er sagt, så vurderer jeg faktisk igjen tanken på å bli psykolog. Hvorfor valgte jeg det egentlig bort? Hva var det med jussen som tiltrakk meg? Hvilke problemer kunne jeg plassere på de respektive fagenes side? Hvilken lykke eller glede ga det andre? I dette scenarioet kunne jeg ikke si at det ene faget ga meg mer glede enn andre, siden jeg ikke hadde forsøkt meg på noen av dem. Men i skrivende stund (med en uferdig kladd av sivilprosess hjemmeeksamen "åpen" på skrivebordet) så kan jeg trygt si at jussen gir meg liten glede og et anelse av mange problemer i nær fremtid.

Det må jo imidlertid påpekes at det kanskje ikke er selve utdanningen som innehar muligheten til å gi meg glede- men selve resultatet? Så ja, jeg innser at jeg må fortsette på jussen så lenge de vil ha meg der. Av de to nevnte fagene er jussen det jeg utelukkende, med hånden kpå hjertet kan si, gir meg noen følelser (selv om det utelukkende er irritasjon **ler). Psykologi har jeg jo ikke noen formening om. Så får jeg jo vurdere dette nærmere "hvisomatte" jeg fullfører og ender ut i en relevant jobb.

Men frem til det, la meg leve i troen om at ting man ønsker seg vil åpenbare seg, såfremt det er det man vil. At de mennesker man omgir seg med, er dem man ønsker å ha nær. At hverdagen inneholder de impulser man trenger, for å forbli balansert. De som mener noe annet kan ha seg vekk - livet er for kort til å anta at ting man ønsker seg ikke vil oppnås, at de menneskene man omgir seg med egentlig fyller livet ditt med fyllmasse uten substans, at de impulsene man utsetter seg for vil forårsake at man blir blasert og uinteressert i omgivelsene sine. Og ikke minst at mener at man må styre livet sitt etter hvor ille man tror alt kan bli!

Og når det gjelder forventningene man har til dette.. Folk får stå for sine egne - jeg kan stå innefor dem jeg har og vil absolutt avgjøre om de er "brutte" eller ei.

Mitt liv ergo mine forventninger!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Som vanlig treffer du slående og ubehagelig godt med dine utsagn og betraktninger. Forøvrig tror jeg du velger riktig uansett. Du får ting til å bli riktig der du er, og blir en fargeklatt i en litt grå jus-verden. Mens andre tar til takke med fyllmasse uten substans med perle-dobber, gleder det meg at du vet bedre, og styrer liver slik du vil ha det. Psykolog er du uansett på fritiden,kunder har du nok av, nå trenger du bare en god betalingsordning!
Hilsen uklare forventninger

Anonym sa...

Vala!
Man kan ikke få i pose og sekk vettu. Skal man studere må man legge alt annet fjas på hyllen, enten man vil være jurist, psykolog, lærer eller lege. Bare de ukonsentrerte fyller dagene sine med alt annet enn fag! Prioriter, prioriter og prioriter!

Dagens moralpreken fra Line

Vala sa...

T-I

Jepp, jeg er en fargeklatt- en som er en god blanding av rød og lilla om dagene faktisk.

Line!

Hm, det må da være mulig å balansere? Hva defineres som "fjas" egentlig? Inntekt er vel godkjent? Hva med sex? Hobby (nå kan vel strengt tatt sex være en hobby, men altså sex = følelser tenkte jeg vel mer)...

Neppe at jeg legger alt annet på hyllen, noe er der men ikke alt ;)

Og hvordan går det med lille Aron?

Anonym sa...

Jus eller Psykologi - det handler jo om folk som har problemer og trenger hjelp uansett...

Inger E

Vala sa...

Inger E
Et mycket godt poeng! Men er det virkelig så lett? Det finnes jo forskjellige måter å hjelpe folk på. Og ikke minst, forskjellige måter man evner å hjelpe dem på.

Men ja, jeg slår meg jo til ro her jeg er akkurat nå uansett. Ekke så vanskelig jeg :P

Anonym sa...

VALA!

Inntekt, forhold og barn er godkjent. Resten er ikkje godkjent! Men for all del, eg er "medskyldig", hadde EG prioritert skole like mye som eg burde hadde karakterene også fått seg en sving oppover, så det er prioritering... Før var det jobben og pendling som var det som tok tida mi, no blir det Aaron og pendling, og ingen jobb, eg held meg nok meget beskjeftiget med å "bare" passe på han gitt. Han har det forresten bra, en hjerteknuser, sånn helt objektivt talt *knis*.
PS: Sex hører vel strengt tatt innom forhold då, litt spooky og kalle det hobby, men men, vi er alle ulike. Du får heller legge det under kategorien "nødvendig selvpleie"... *hihi*
-God helg-

Mvh Line